Pietro Grossi: Homeart

« Homeart, suggerita dal personal computer, porta al più elevato grado di autonomia decisionale oggi concepibile le aspirazioni e le possibilità artistiche latenti in ognuno di noi.

 

La casa, lo spazio personale, la privacy, possono essere forgiati e riforgiati secondo i dettami della fantasia personale e con l'ausilio di quella "artificiale". L'impiego "amichevole" del pc è un sufficiente stimolo all'azione e più lo sarà la condizione operativa del futuro.

Lo slogan Il computer ci libera dal genio altrui ed accresce il nostro è dunque sotto interessante verifica.

Breve descrizione di un'esperienza: Siedo al computer di casa e lo inizializzo. Trasferisco in memoria un programma residente in dischetto e lo lancio. Fruisco dell'elaborato ( suono, segno, colore ) e a mio piacere lo interrompo. Pongo fine all'esperienza oppure attuo modifiche venutemi alla mente o suggeritemi dai risultati ottenuti. Produco per me stesso : Accetto lo strumento di cui posso disporre, ne analizzo le possibilità operative e, nell'ambito consentitomi, progetto. Affidabilità, destrezza, velocità, fantasia-ineguagliabili anche nel caso del più semplice sistema di elaborazione dei dati-annullano eredità e problemi secolari e mi spronano a utilizzare nei particolari più riposti il terreno di lavoro disponibile. La verifica immediata stimola la ricerca di nuove soluzioni. Per inclinazione personale progetto prevalentemente programmi ad elaborazione illimitata e, per quanto ne so e mi è consentito dallo strumento, con coefficienti di variabilità tali da tener desto il mio interesse. La soddisfazione delle attese personali costituisce l'essenza dell'operazione che sto descrivendo: essa pone in evidenza le potenzialità creative latenti in ognuno di noi, ne promuove lo sviluppo, suggerisce le vie e gli strumenti di lavoro idonei alla libera estrinsecazione dei più appaganti moti della fantasia: i propri. Una sorta di privacy artistica che non attende, non richiede, ignora la reazione altrui.

Questa è, o potrebbe essere la HOMEART: relax mentale e, insieme, momento di impegno per la creazione del proprio ambiente di lavoro/studio/riposo tramite suono, segno, colore »

(Pietro Grossi, Manifesto della HomeArt – 1986])

Pietro Grossi

(Venice 15 April 1917 – Florence 2002) was an Italian composer pioneer of computer music,

visual artist and hacker ahead of his time.

He began in Italy, experimenting with electronic techniques in the early sixties.

 

Al centro Pietro grossi, in occasione del concerto in onore del suo ottantesimo compleanno in Sala Vanni a Firenze, 1997. Attorno al compositore alcuni dei protagonisti della musica informatica in Italia: Agostino Di Scipio, Marco Ligabue, Francesco Giomi, Pietro Grossi, Roberto Doati e Lelio Camilleri. (via robertodoati)

 

 

 

Pietro Grossi e Sergio Maltagliati

presso la galleria d’arte Il Gabbiano, La Spezia, 1997. (via visualmusic)

 

Thanks to http://www.musicainformatica.it

 

Materiale audio: http://www.pietrogrossi.org/musica.htm

 

 

 

NeXtOper@ lavoro incompiuto. 

 

netOper@ http://www.visualmusic.it/ITA/netopera.htm

 

 

Pietro Grossi was born in Venice, and he studied in Bologna eventually taking a diploma in composition and violoncello. In the sixties Grossi taught at the Conservatory of Florence and began to research and experiment with electroacoustic music. From 1936 to 1966 was the first cellist of the Maggio Musicale Fiorentino orchestra. Grossi began to experiment with electroacoustic music in the 1950s. By 1962, he had become the first Italian to carry out successful research in the field of computer music.

In 1963, he turned his interest to electronic music and founded the S 2F M (Studio di Fonologia Musicale di Firenze) which made its headquarters in Florence at the Conservatorio, and he also became a lecturer in this subject.

In 1964 he organized events with the association Contemporary Musical Life that introduced in Italy the work of John Cage. In 1965 he obtained the institution of the first professorship of Electronic Music in Italy.

In 1967 he made the first experiences in computer music.

In 1970 he made his first approaches to musical telematics organizing a performance with a link between Rimini (Pio Manzù Foundation) and Pisa (CNUCE). By invitation of lannis Xenakis, he presented another telematic concert between Pisa and Paris in 1974. His contributions to the development of new technological musical instruments and to the creation of software packages for music-processing design have been fundamental.

He has not limited his work to the musical world, but also engaged in contemporary art. In the eighties he was working on new forms of artistic production oriented toward the use of personal computers in the visual arts. Grossi started to develop visual elaborations created on a personal computer with programs provided with "self-decision making" and that works out the concept of HomeArt (1986), by way of the personal computer, raises the artistic aspirations and potential latent in each one of us to the highest level of autonomous decision making conceivable today, and the idea of personal artistic expression: “a piece is not only a work (of art), but also one of the many “works” one can freely transform: everything is temporary, everything can change at any time, ideas are not personal anymore, they are open to every solution, everybody could use them”. Grossi has always been interested in every form of artistic expression. The last step of his HomeArt, is the creation of a series of unicum books, electronically produced and symbolically called HomeBooks(1991): each work is completely different from the others, thanks to the strong flexibility of the digital means. Sergio Maltagliati will continue this project creating autom@tedVisuaLsoftware in 2012, which generates always different graphical variations. It is based on HomeArt’s Q.Basic source code. This first release autom@tedVisuaL 1.0 has produced 45 graphical single samples, which have been sammled and published.

He collaborated in order to experiment with electronic sound and composition with the computer music division of "CNUCE" (Institute of the National Research Council of Pisa).

Grossi’s latest multimedia experiments were with interactive sound and graphics. His later works involved automated and generative visual music software, autom@tedVisualMusiC 1.0 which he extended beyond the realms of music into the interactive work for the Internet, conceiving and collaborating with Sergio Maltagliati  in 1997 of the first Italian interactive work for the web netOper@, entertaining in his own house study the first on-line performance.

from Wikipedia.

 

 

 TAU2

Variazioni Goldberg music: J.S.Bach  computer music transcription: Pietro Grossi (Soft TAUMUS synthesizer TAU2, IBM 370/168)

Institutes of CNR CNUCE and IEI – Pisa, Italy 1980

Studio Di Fonologia Musicale Di Firenze 

Permutations Of Five Sounds (Pietro Grossi)

1967  'Permutations Of Five Sounds' by the Studio Di Fonologia Musicale Di Firenze.

It appears on the 'GE-115 – Computer Concerto' 7" from 1967.

On side A there's transcribed classical music, on side B there are three original songs.

The songs where programmed by Pietro Grossi.

This 7" was distributed as a christmas and new year gift by the Olivetti company.


 

Firenze, 1978. Pietro Grossi illustra le apparecchiature del CNUCE di Pisa (Telegiornale).

 

 

IL SISTEMA TAUMUS TAU2 P. GROSSI (pdf)

Pietro Grossi – My Life.pdf – Quantum Bit (pdf)

Pietro Grossi, avventure con suono e segno – AlefBet (pdf)

Pietro Grossi e gli inizi della musica in rete (pdf)

 

 

Documentario sulla vita di Pietro Grossi, pioniere della computer music in Italia e fondatore di Vita Musicale Contemporanea di Firenze con Giuseppe Chiari e Bruno Munari.Video realizzato per Galaxia Medicea 2009 omaggio a Pietro Grossi.

regia_stefano Leone

operatore video e elaborazione audio_Maurizio Bottazzi

collaboratori_Mario Tesconi_Enrico Mattei

produzione_OTM studio 2009.

 

 

 

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